New York - lotniska
W rejonie Nowego Jorku znajdują się trzy lotniska. Na Oueens'ie
Kennedy'ego (JFK) i La Guardia oraz trzecie w oddalonym o 25 km
Newark'u. Najwięcej połączeń obsługuje port Kennedy'ego.
|
Lotnisko Kennedy'ego |
Ciekawostką jest, że wszystkie samoloty startujące z
JFK zaraz po
wzniesieniu się muszą wykonać skręt w lewo aby ominąć obszar powietrzny
samolotów startujących z La Guardia i Newark'u. W powietrzu jak i na
ziemi panuje potworny tłok i już tylko względy bezpieczeństwa określają
maksymalną ilość przyjmowanych i odprawianych "lotów". Ze względu na
turbulencje wytwarzane przy starcie (im większa maszyna tym większe
turbulencje), między samolotami zachowane są tzw. minimalne odstępy
separacyjne. Ruchem na lotnisku kierują specjalne służby w tym dwie
najważniejsze: - kontrola z wieży i kontrola zbliżenia. Praca
kontrolerów jest mocno stresująca, bo z jednej strony olbrzymia
odpowiedzialność za bezpieczeństwo pasażerów a z drugiej ciągła analiza
napływających informacji. W ciągu dwóch godzin kontroler odprawia od 60
do 80 samolotów w bardzo różnych warunkach - często jak ma to miejsce na
lotnisku Kennedy'ego, które znajduje się na poziomie morza we mgle.
Dlatego też średni czas pracy kontrolera to dwie godziny. Startującymi
maszynami kieruje kontrola z wieży a po starcie przejmuje je kontrola
zbliżenia.
|
La Guardia
Lotnisko La Guardia oddane do użytku w 1939 roku, później nazwane La
Guardia na cześć burmistrza Nowego Jorku. Z lotniska odprawiani są
głównie podróżujący biznesmeni. Cały Centralny Terminal jest
przystosowany do obsługi tego typu podróżnych. Znajdują się tam
przechowalnie biznesu Tele-Trip, kantory wymiany walut, informacje o
hotelach dla biznesmenów a przez 24 godziny dyżuruje obsługa pomagająca
znaleźć licencjonowaną taksówkę. |
|
Port lotniczy im. Kennedy'ego
Port lotniczy im. Kennedy'ego (JFK), jest głównym międzynarodowym
portem Nowego Jorku. Wybudowany w 1948 roku i nazwany Idlewild a po
zabójstwie prezydenta Kennedy'ego w 1963 roku zmieniono nazwę na JFK.
Największe linie lotnicze mają tu swoje własne hale przylotów z
odprawami celnymi i paszportowymi. Przez 24 godziny działa informacja
dla przyjezdnych (komunikacja, rezerwacja miejsca w hotelu, finanse). Z
lotniska można wydostać się licencjonowaną taksówką, wynajętym
samochodem, bezpłatnym autobusem Airline Connection lub helikopterem
(przelot na Manhattan trwa 15 minut i kosztuje ok. dwa razy więcej od
kosztu przejazdem taksówką). |
Obszar powietrzny podzielony jest na sektory, każdy obsługuje jeden
człowiek - gdy samolot zmienia sektor przejmowany jest przez następnego
kontrolera, który równocześnie musi prowadzić piętnaście i więcej
samolotów. Na dwuwymiarowym ekranie wyświetlane są informacje: - typ
maszyny, prędkość i wysokość lotu a w powietrznym markerze lotniska
samoloty w kolejce oczekują na zezwolenie lądowania. Jaki tam panuje
tłok świadczyć może fakt, że np. z Newark'u dziennie odprawianych jest
ok. 1500 samolotów latających na liniach krajowych i zagranicznych. Przy
złej pogodzie zdarza się średnio jedno awaryjne lądowanie a najczęstszą
jego przyczyną jest kończące się paliwo w maszynie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz